Pak die textiel-afvalberg aan
Weet je wat zo leuk is aan de merken die wij verkopen? Ze zitten niet stil.
Ze vragen zich voortdurend af of ze hun productieproces energiezuiniger in kunnen richten, water besparen of minder CO2 uitstoten. Of ze willen met hun product een probleem aanpakken.
Bijvoorbeeld onze enorme textiel-afvalberg, waarvan een deel in de verbrandingsoven verdwijnt. En dat is jammer, want afgedankt textiel zou kunnen dienen als grondstof voor nieuwe kleding.
Ron van de Wiel van BlueLOOP Originals is zo iemand die ‘iets’ met dat textielafval wilde doen, alweer zo’n tien jaar geleden.
Hij begon met het recyclen van jeans en maakte er nieuwe jeans en schipperstruien van. Niet alles was een groot succes, maar fouten zijn nodig om vooruit te komen, is zijn overtuiging.
En dat BlueLOOP vooruit gaat is duidelijk: Inmiddels maakt het merk een mooi assortiment truien, t-shirts en tegenwoordig zelfs outdoorjassen van gerecyclede materialen.
In dit proces trok en trekt Ron onder andere op met Frankenhuis in Haaksbergen. Op uitnodiging van BlueLOOP waren wij op 19 september 2022 op bezoek bij dit bedrijf.
Frankenhuis heeft al honderdvijftig jaar ervaring met het recyclen van consumententextiel. Afgedragen kleding, kapotte handdoeken en versleten dekbedovertrekken die wij in kledingbakken gooien, maar ook bijvoorbeeld afgedankte tapijten vinden hun weg naar dit bedrijf.
Eerst zamelt het moederbedrijf van Frankenhuis de Boer Group afgedankt textiel in, in Nederland, België en Duitsland. Vervolgens sorteert het bedrijf het naar bruikbaarheid. Is een product nog verkoopbaar of is er alleen een grondstof van te maken? In het laatste geval ontvangt het Frankenhuis grote balen textiel gesorteerd naar jeans, katoen, etc.
Daar wordt dit textiel ‘vervezeld’. Het gaat dan door een snijmachine om vervolgens door verschillende machines nog verder uit elkaar getrokken te worden tot er na een aantal stappen vezels ontstaan. Onderdelen als ritsen en knopen zijn onderweg uit het textiel ‘gezeefd’.
Vroeger werden de vezels “gedowncycled” en kwamen terecht in de auto-industrie of werden gebruikt voor isolatiemateriaal. Nu gaat steeds meer naar spinnerijen waar er nieuw garen van gemaakt wordt. Ge-upcycled dus.
Van het allerlaatste overgebleven pluis dat uit te korte vezels bestaat, wordt papier gemaakt. Hier maakt BlueLOOP bijvoorbeeld de labels van die aan de kleding hangt.
Werner Pasop van Frankenhuis: “We kunnen het wel allemaal in bermpaaltjes duwen, maar het is veel leuker om er een hoogwaardig product van te maken. Wij willen koploper zijn op het gebied van circulair textiel.”
Geen kleding meer in verbrandingsoven
Helaas is de vraag naar dit hoogwaardige materiaal nog niet zo groot, de meeste kledingmerken werken nog altijd liever met nieuwe grondstoffen dan met gerecyclede materialen, meestal omdat dit goedkoper is. Maar de markt is groeiende; door wetgeving die een percentage gerecycled materiaal verplicht stelt en de stijgende prijs van nieuwe katoen. Als alle kledingmerken maar een klein percentage van onze textielafvalberg zouden hergebruiken, zou er geen kleding meer hoeven te verdwijnen in een verbrandingsoven of vuilnisbelt volgens Werner.
Frankenhuis en BlueLOOP delen dezelfde droom die Werner mooi verwoordt: “We vinden het allemaal heel normaal dat we glas in de glasbak gooien en dat daar nieuw glas van wordt gemaakt. Ik hoop dat we binnen tien jaar ook zo over textiel denken.”
Inmiddels hebben wij vier merken in ons assortiment die van textielrecycling hun core business hebben gemaakt. De Nederlandse merken BlueLOOP, MudJeans, Loop-a-Life en het Italiaanse Rifo.
Hun voorbeeld wordt steeds meer gevolgd door onze andere merken.
Met dank aan Ed van Linschoten van BlueLOOP, Gonny Jeths en Jeanine de Graaf voor de foto’s